Učenici 3C razreda prirodoslovno-matematičkog usmjerenja Gimnazije Vukovar sudjelovali su u programu Compute-R-evolution u organizaciji Američkog kutka i Odjela za mlade „Spajalica“ Gradske knjižnice Vukovar, održanom 30. siječnja 2020.godine.

U sklopu događanja učenici su imali priliku odslušati tematsko predavanje o povijesti računala i saznati sve o Muzeju informatike PEEK&POKE iz Rijeke iz prve ruke i to izravno od djelatnika Muzeja. Uz predavanje, učenici su pogledali izložbu compute–R–evolution o povijesti računala, robota te informatičke tehnologije općenito u svakodnevnom životu te u filmskoj industriji i književnosti. Izložba starih računala i tehnologije, organizirana je u suradnji s Muzejom informatike PEEK&POKE te s tvrtkom m5 računala iz Vukovara.
Muzej informatike PEEK&POKE, prvi je hrvatski muzej računala i informatičke opreme a vukovarski gimnazijalci imali su priliku u svom gradu, prateći izložbu osvijestiti brze tehnološke promjene koje tehnološku budućnost u kratkom vremenskom periodu pretvaraju u prošlost. Stoga ne iznenađuje i činjenica da osnivači ovog muzeja, muzej nazivaju i Retro Computer Club. Muzej je otvoren 2007. godine a u postavu sadrži izloške koji datiraju od 1960-tih. Šezdesete godine prošlog stoljeća bile su bogate raznim revolucionarnim idejama i promjenama, kako u politici, umjetnosti, pa tako i tehnologiji.

Poznavatelje i ljubitelje tehnologije, baš poput učenika vukovarske gimnazije, dočekao je impozantan postav koji uključuje izloške poput pionira računalne tehnologije Minivac-a, prvog velikoserijskog osobnog računala Apple II, prvog cijenom pristupačnog kućnog računala Sinclair ZX80. Zanimljivo je bilo vidjeti i prvi dlanovnik Newton te računalo na kojem je stvarao umjetnik Andy Warhol -Amiga 1000. Američki umjetnik Andy Warhol glavni je predstavnik pokreta pop art i njegova je svojevrsna ikona i dandanas. Kako je svoje radove izrađivao u brojnim tehnikama, tiskao ih je, fotografirao, izrađivao na svili, a bavio se i kiparstvom, filmom i glazbom, Warhol je prozvan i prvim svjetskim multimedijalnim umjetnikom a još davne 1985. bavio se i danas nezaobilaznom digitalnom umjetnošću, kada je u svoj atelijer uveo i prva računala, i to na poziv tvrtke Commodore International, koja ga je zamolila da eksperimentira s njihovim modelom Amiga 1000 kao potencijalnim medijem za svoj umjetnički izričaj. Naravno, nema postava bez preteče svih modernih osobnih računala, originalnog IBM PC. Saznali smo i da je prvi europski kalkulator, proizveden 1971. u Bujama, u tvornici Digitron što je i pokazatelj da je Hrvatska nekoć prednjačila u jednom segmentu te tehnologije. Osim što smo imali privilegij u vlastitom gradu vidjeti izloženu bogatu i zanimljivu kolekciju ovoga muzeja, svjedočili smo otvorenosti i neposrednosti njegovih djelatnika te činjenici da je većina izložaka dostupna za interakciju. Sva teorijska znanja vezana za povijesni pregled razvoja računala a koja učenici slušaju tijekom svog osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, u potpunosti su oživjela i izravnom interakcijom s velikim dijelom izložaka, dobila smisao i upotpunila poimanja brzog razvoja tehnologije.

Muzej PEEK&POKE u stalnom izložbenom postavu sadrži preko 2000 eksponata svjetske i hrvatske računalne povijesti, audio, video i foto tehnike. U Rijeci je smješten na prostoru od 300 kvadratnih metara a nosi titulu jednog od prvih 5 svjetskih muzeja ove tematike kojeg krasi najveći postav u ovom dijelu Europe.

Gradska knjižnica Vukovar omogućila nam je sudjelovanje u programu Compute-R-evolution a učenici prirodoslovno-matematičkog usmjerenja imali su priliku u svom gradu posjetiti i doživjeti Riječki muzej PEEK&POKE i to baš u vremenu kada se obilježava kulturna manifestacija Noć muzeja. Ove godine, umjesto virtualnog posjeta, imali smo privilegij izravno i aktivno sudjelovati u pedagoški i didaktički osmišljenom i sustavno organiziranom učenju, koje je utjecalo na porast znanja i vještina te razvoj sposobnosti. Učenici su imali priliku susresti se sa izvornom stvarnosti, primjeniti naučeno, razvijati sposobnost kritičkog mišljenja, donositi zaključke, samostalno stjecati nova znanja i sistematizirati usvojena stvarajući uzročno-posljedične veze među sadržajima. Na kraju, možemo samo zahvaliti djelatnicima Gradske knjižnice Vukovar i PEEK&POKE Muzeja koji su omogućili autentičan doživljaj tehnologija prošlosti u neposrednoj životnoj stvarnosti.